mobiltelefonAz Áfa csalással foglalkozó cégek ráharaptak a mobiltelefon értékesítésére is. A prémium kategóriás mobilkészülékek könnyen szállíthatók és kicsik, sőt még drágák is. Tehát az okoskodás és ügyeskedés a fentiek miatt nagyon kifizetődő. Számtalan módszer és trükk van, amit a kisebb gsm -boltok alkalmaznak, hogy náluk vegyük meg a legújabb okos telefonunkat, tabletünket. A valótlant állító „átverős” reklámok és, a nem megvásárolható mobiltelefonok hirdetése mindennapos trükk. Ha rosszul választunk telefonboltot, akkor még a készülék garanciáját is elbukhatjuk.

Keressenek a mobilflották legális de mégis kedvezményes készülékajánlataival!

Az interneten értékesítő web áruházak kínálataiban feltűnően nagy az eltérés a teljesen azonos mobiltelefonok árában. Ugyanazt az Iphone vagy Samsung illetve LG okostelefon csúcsmodellt a legdrágább bolt sokkal magasabb áron szeretné értékesíteni, mint a legolcsóbb.
A mobilflottak.hu megkérdezett párat a közepesen vagy drágábban árazó mobilkereskedők közül. Ők mindannyian azt válaszolták, hogy a kereskedelmi haszonkulcs azaz az árrés a mobilkészülékeknél tíz és tizenöt százalék között van, azon az árszinten, amin ők kínálják a telefonokat (ami igen távol van a legolcsóbbaktól). Akciós időszakokban egy-egy modellt akár beszerzési áron is el lehet adni, de ezt csakis esetenként és csak rövid ideig, mert, ha tartósan ezt tennék, akkor veszteséges lenne az értékesítés, ezt pedig egyik vállalkozó sem kedveli és nem is nagyon tudja finanszírozni. A beszerzési ár alatti értékesítés már az ÁFA törvény korlátozása miatt is problémába ütközik.

Szóval a legfőbb és legfontosabb kérdés az mobiltelefon vásárlásakor:

mobiltelefonMilyen varázslattal tudja az egyik bolt ugyanazt a mobiltelefont, azonos országban, egyező csomagolásban, ugyanazzal a garanciális feltételrendszerrel akár 50-60 százalékkal alacsonyabb áron adni, mint egy másik?
Igen jelentős a különbség a telefonárakban.

Választottuk párat az elmúlt évek népszerű prémium kategóriás mobiltelefon készülékei közül. Vettük a legolcsóbb és a legdrágább boltot az egyik árukereső által kínáltakból, akinél megbizonyosodtunk arról, hogy létező és valóban működő bolt. Megvizsgáltuk, hogy mekkora az eltérés a készülék árak között összegben és százalékosan is.
Ezzel a véletlenszerű kiválasztási módszerrel 50 és 90 százalék közti árkülönbségeket tapasztaltunk öt népszerű mobiltelefonnál. Ez igen eltér a fent emlegetett 10-15 százaléktól.
Az árbeli különbségek nagyon hihetetlennek tűnnek, így felmerült bennünk biztosan almát almával hasonlítunk-e össze? Vagy esetleg a mobilok terén az almát mégiscsak szilvával hasonlítják össze a netes árukeresők. És valóban így van. A mobilflottak.hu készülék szakértője felhívott a legolcsóbb mobilokat értékesítő kereskedők közül hármat, és a hirdetésben feltüntetett telefonoknál egytől egyig kiderült, hogy a boltok valótlan árakkal kínálják a készülékeket. Legegyszerűbben megfogalmazva nem azt árulják, amit a magasabb áron értékesítő versenytársaik.
Az egyik legolcsóbb telefonbolt ügyfélszolgálatos kollégája szemrebbenés nélkül azzal kezdte: „akármelyik mobiltelefont szeretnék a listából az egy akciós ár volt, és már december elején vagy karácsonykor, vagy épp fekete pénteken elfogyott”. Ezért elnézést kér.
Mi csak azt a kérdést tettük fel magunknak, hogy akkor mit keres még a kínálatban, ha már 2-3 hónapja nem kapható. De sajnos tudtuk a választ azonnal. Ezt hívják úgy, hogy „ügyfélcsali”.
Amikor rákérdezzük arra, hogy mikor vásárolhatjuk meg a telefont a meghirdetett áron, akkor március végét célozta meg az értékesítő, de hozzátette, hogy nem szeretne feleslegesen ígérgetni, biztosra azonban nem tudja megmondani. Mi erre azt mondtuk, hogy inkább megvárnánk, amíg megérkezik a telefon. Erre az értékesítő azt jelezte felénk, hogy ezek a mobilkészülékek nem eredeti és bontatlan csomagolással megvehető telefonok, hanem már kibontott dobozból, de „jogilag nem használt mobilként” értékesíthető telefonok. Ez abból adódik, mert magántulajdonban még nem voltak, egy nagy neves műszaki áruház polcain nyomkodták mintadarabként próbálgatva. És kizárólag csak a töltő jár hozzájuk, és az is lehet, hogy a telefonban magyar nyelvű menü sincs. Ennyi volt nagyjából az apró betűs rész, amit a bolt úgy jelölt, hogy OEM. 🙂
Mivel ilyen készüléket inkább csak a bátrabbak vásárolnak, a beszélgetés innen már arra folytatódott, amerre az értékesítő szerette volna, azaz a vevő bekapta a csalit. A megtévesztő üzleti modell pedig pontosan erre a trükkre épül, a normál, magyar garanciás, bontatlan mobilok értékesítésének az irányába. Itt vált világossá, hogy a szemtelenül alacsony ár csak arra jó, hogy az ő boltjukat hívja először a vevő a drágább boltok helyett. Ilyen „drágább” készülékből persze bármelyik modell azonnal megvehető, pár tízezer forinttal drágábban, mint a neten hirdetett ár volt.
De még ezek a drágább mobiltelefonok is gyanúsan olcsóak voltak.
Az originált, bontatlanul és garanciával, ténylegesen megvásárolható mobilokat összehasonlítva is túl nagy marad az árkülönbség a legolcsóbb illetve a legdrágábbak között. A korábbi 50-90 százalék eltérés helyett már csak 25-60 százalékra csökkent a lenti öt népszerű telefonnál.A mobilflottak.hu csapata kíváncsi volt, hogy más elektronikai termékekhez képest vajon ritkák-e a mobiltelefonok közt tapasztalható árkülönbségek.
A rövid elemzésünkből is látszik, hogy igen. A tévétől a frizsiderig minden kategóriában ugyanúgy az árukeresők aktuális és népszerűbb típusait választottuk ki.
A lényeg, hogy az összes termékcsoportnál 15-20 % között volt az árak szórása. Sőt lényegesen kevesebb ajánlatot találtunk. A kiszemelt hűtőnél a legmagasabb árajánlat csupán 10 százalékkal volt a legalacsonyabb árajánlat fölött.
A kérdés így tehát az: hogy lehetséges 30 és 70 % közötti áreltérés a mobiltelefonoknál, ha más terméknél 10-20 százalékot tapasztalunk ugyanazon az árkereső felületen, szinte ugyanazoknál a kereskedőknél?

Szeretné tudni, hogy lehetséges mindez?

Az egyik olcsó üzletben a callcenteres, már telefonon utalt a trükkre, aztán az áfáról kezdett el beszélni……
Az árletörés módszerei :
Az egyik jól ismert módszer, amikor az új telefont használtként adják el.
Ehhez azt kell tenniük, hogy az internetes mobil áruház valamelyik EU-s, üzletileg praktikusan egy szomszéd országból vásároljon a közösségi adószámával. Ebben az esteben a vevőknek 0%-os ÁFÁ-a számlát állíthat ki a külföldi értékesítő. Azaz a mobiltelefon beszerzése nettó áron történik, ÁFA nélkül. A telefon készüléket ettől a ponttól kezdve már egyszerű használt terméknek eladni a legvégső vevőnek, azaz nekünk ügyfeleknek, és ez az értékesítés szintén csak ÁFA nélküli tranzakció, csalogató áron, adómentesen.
A szervezettebben tevékenykedő csalók megutaztatják az országok közt a mobilkészüléket, így az ÁFÁ-t az értékesítési folyamatban több helyen is el tudják „trükközni”. A történet ott kezdődik, hogy a magyar nagykereskedő megvásárolja a mobil készüléket jellemzően Ázsiából, a mobiltelefon vámolásánál import áfát fizet, de ezt a soron következő áfa bevallásában azonnal vissza is tudja igényelni. A következő lépésben a telefont eladja egy magyar kereskedőnek, a trükközés pedig jellemzően itt indul.
Ahol beindul a „furcsa ügymenet”, az a következő megálló. A kiskereskedő, aki a mobiltelefont megvásárolja, gyorsan el is adja a terméket Romániába vagy Szlovákiába, ami után nem kell áfát felszámítania. Ennek ellenére a kiskereskedő a beszerzéskor a nagykereskedőtől áfával együtt vásárolt. Ezt vissza tudja igényelni tehát egy áfányi haszna papíron már van a mobiltelefon eladáson.
Következő lépésként, mindent visszavásárol Szlovákiából vagy Romániából. Igy az elméletben, de minimum papíron külföldre vitt és például onnan Ukrajnába tovább értékesített termék elhagyta az EU-t (legalább papíron). Az EU-ból eltűnt árukészlet ezáltal úgy tud vissza érkezni Magyarországra, hogy a papírok alapján egy teljesen másik mobilnak tűnik, mint a korábbi ami ugyaninnen indult.

A vásárlásnál mi a lakossági vagy céges vevők fizetünk áfát, akkor, amikor a telefont a kiskereskedő valósan forgalomba hozza. Ez az a pont, amikor a webáruházban mi megrendeljük a telefont. És, amikor fizetünk, áfás számlát is kapunk, hivatalos magyarországi garanciával és mindennel, ami ilyenkor szokás.
Az általunk kifizetett ár áfája a költségvetés helyett újból a „ügyeskedő” kereskedő zsebében köt ki, amennyiben elegendő fiktív vagy valós, de erősen túlárazott beszerzésről tud számlát adni a könyvelőjének. Ez a túlárazott beszerzés, lehet akár valamilyen magasra árazható informatikai, IT vagy marketing esetleg tanácsadási szolgáltatás vagy valami más akár külföldi szolgáltatás. A határon átívelés miatt megint csak áfa nélkül lehet szolgáltatni és további előny, hogy a hatóság így véletlenül se keresi az ügyeskedő céget. Ez a kör további szereplők és még több ország közbeiktatásával tovább bonyolítható, amivel a haszon is emelkedik.

Az egyes lépcsőfokok eredménye a legvégén összeadódik, a nagyobb volumenben csalók ugyanis az összes területen érdekeltek, a határ innenső és túlsó oldalán egyaránt van cég a tulajdonukban, akár több országban is, sőt a legvégén eladhatják az új mobilkészüléket használtként, amennyiben a hasznot a lehető legnagyobb mértékben maximalizálni akarják. A lényeg, hogy az áfa a magyar költségvetés helyett a csalóknál landoljon, akár többször is megnyerhessék a trükköket ötvözve, ezzel az illegális hasznuk egy szeletét átadhassák a vásárlóknak, ráadásul a kereskedők szempontjából veszteségmentesen. Mindezt úgy, hogy jócskán a legális konkurencia árai alá célozzák a sajátjaikat, a törvénytisztelő kereskedők forgalmát és lehetőségeit csökkentve ezzel.

Nagyon lényeges, hogy a trükköző és ügyeskedő kereskedők a forgalmukat egy cégen belül sosem hagyják túl nagyra nőni, nehogy valakinek szemet szúrjanak. Időnként székhelyet váltanak, mert így ezzel a bürokratikus trükkel is hatékonyan tudják fékezni a NAV munkáját. Ezután egy-két évente felszámoltatják vagy végelszámolják a régi céget és új céget alapítanak, mert ez nem nagy költség, főleg nem az elcsalt adóhoz képest.

De számtalan lehetőség van még…

Teljesen legális az a trükk, amikor kihasználják azt, hogy a gyártók vagy a márkakereskedők időnként nagy akciót hirdetnek egy külföldi országban egy-egy mobiltelefon típusra, hogy piacot nyerjenek.
Ezekre az alacsony áron értékesített készletekre lecsapnak az úgynevezett telefon brókerek, akik nagyobb mennyiségben adják az olcsón árazott telefonokat a határokon túl. Ezt a módszert a gyártók nem kedvelik, mert a különböző piacokat más-más tervekkel és árpolitikával próbálják elszigetelni egymástól, és ezt a törekvésüket a fentiek teljesen romba döntik. Sok áfa csaló még azzal is növeli a hasznát, hogy nem a magyar hivatalos márka nagykereskedőjétől vásárol, hanem a fent említett „brókercégektől” veszi meg a mobilkészülékeket. Mindig azt és abból az országból, amelyik készülék és ahol éppen a legolcsóbb.
Amikor a vásárlás után bekapcsoljuk a telefon készüléket, a gyártók ugyan látják, hogy a például német területre szánt mobiltelefon elsőre Debrecenben kapcsolódik fel a mobilhálózatra, vagy éppen a magyar piacra tervezett telefon Kolozsváron. Továbbá teszt vásárlások segítségével is szűrik ezt a nem kedvelt országok közti vándorlást. Ilyenkor a mobilkészülék gyári számból a saját IT rendszerükben látják, hogy a készülék nem a tervezett területen került ki a polcokra. Ez ellen csak egy eszközzel védekezhetnek, ha a „brókereknek” árút értékesítő márkakereskedőjükkel vagy az adott nagykereskedőjükkel bontják a szerződést.

Egy másik lehetőség az árak leszorítására, ami az illegalitás határát súrolja, hogy a külföldi áfás terméket itthon értékesítik. Nálunk az országban is vásárolhatunk magánszemélyként mobiltelefont szlovák áfával, ami jelen esetben csak 19 százalék. Hivatalosan külföldi országból 100.000 euróig lehet értékesíteni a magyarországi piacra, e fölött a külföldi székhelyű kiskereskedőnek kötelező bejelentkeznie a magyar áfa körbe. Nálunk 27 százalék az adó szemben a kinti 19 %-al.Ez a regisztráció nem mindig történik meg. Sőt van hogy egy tulajdonosi körnek több cége is van, így összesen ugyan túllépi az összeg határt, de a cégek egyesével 100.000 EUR alatt maradnak, így csak kiskapukat használják ki, de igazából a törvényt nehezen bizonyíthatóan sértik meg.
Ha azt szeretné a vevő, hogy a vásárlása törvényes keretek közt történjen, ki kellene mennünk Szlovákiába vásárolni. De ez az utazás is megúszható egy kis trükkel. Az értékesítő cég 100 euró éves forgalom fölött nem vállalhat házhoz szállítást Magyarországra. A weboldalán keresztül azonban lehet a közvetítője annak, hogy mi vevőként házhoz szállítást rendeljünk. Tehát formálisan a házhoz szállítást mi a vevők rendeljük meg magunknak, nem az értékesítő biztosítja. Így már minden a legnagyobb rendben van. Utazás nélkül megoldódott az alacsony 19%-os áfás szlovák beszerzés. És ez a trükk még bele is fér, amolyan tipikus kiskapus játék, megfogni szinte lehetetlen. De beszéltünk olyan bolttal itt Budapesten is, aki bevállalósabb és külföldi áfával ad el itthon a belvárosában. Így is könnyen tud a legális és kiskapuzás mentes versenytársak eladási árai alá menni.

A mobiltelefonok kis mérete ellenére mégis magas a haszon…

Mobilokkal trükközni azért éri meg, mert magas értékű árút lehet nagyon kis helyen szállítani. Egy mosogatógép vagy egy fagyasztó a nagyobb mérete miatt magasabb költséggel szállítható, sőt sokkal kisebb mennyiségben, miközben az ilyen termékek már legtöbbször olcsóbbak a csúcs telefonkészülékeknél. Ezért kézenfekvő, hogy a mobiltelefon üzletágban van a legtöbb visszaélés, ráadásul egyértelmű, hogy az elmúlt években ezen a területen történt a legnagyobb fejlődés, így sok a potenciális vevő, azaz magas a kereslet.

A vélemények eltérnek, hogy a nemrég bevezetett EKÁER rendszer (Elektronikus Közúti Áruforgalom Ellenőrző Rendszer) hozott-e valamekkora tisztulást a mobiltelefon értékesítés területén. Van, aki azt mondta, hogy eddig nem igazán tapasztalható hatás, de van aki azt állítja , hogy tapasztalható fehéredés és több csaló cég eltűnt a piacról, ami még az internetes ár összehasonlító oldalak kínálatán is tapasztalható.
Ez a mobilflottak.hu készülék elemzésében nem igazán tűnt fel, igaz, nem vetettük össze az árakat az EÁKER bevezetése előtt majd utána is. De szomorú, ha a mostani kép lenne a letisztult és kifehéredett mobiltelefon piac. 🙂

Mi a helyzet a megvásárolt mobil garanciájával?

Ha a fentiek ellenére mégsem tudunk ellenállni a verhetetlenül kedvező áron adott csúcsmobilok csábításának, van egy nagyon fontos kérdés, amit mindenképpen tartsunk szem előtt: ez a jótállás, azaz a garancia. Ebben a témában kikértük a fogyasztóvédelmi hatóság állásfoglalását.
Nagyon érdekes és tanulságos, hogy „AS Garancia” és az „OEM készülék” fogalma a hatályos magyar jogszabályokban nem létezik. Ahogy legálisan olyan hogy „EU-garancia” sem létezik, amivel sok boltnál találkoztunk, amikor próbavásárlóként érdeklődtünk. Az egyetlen lényeg, hogy az itthoni kereskedőnek, akitől a mobiltelefont vásároljuk, a hatályos Ptk. előírásainak kell megfelelniük, ahol a vonatkozó passzusok jogharmonizáltak az uniós irányelvekkel, így tehát minden magyar szabály minden más EU-s ország területén is érvényes elméletileg. A lényeg az, hogy 2 évig jár a viszonylagos védelem. A pénzért vásárolható garancia csak olyan lehet, ami a két év kötelező garancia fölött van (vannak netes cégek, akik az „EU-garancia” megfogalmazást a gyártói garanciára használják, ami a kötelezően járó jótállásnál kedvezőbb körülményekre utal).

A jótállás – amit köznyelven garanciaként emlegetünk – egy 3 nap hosszúságú csereidőszakot jelent, miután ez lejár, a vásárlástól számított 1 éven belül az értékesítőnek kell bizonyítania, hogy a telefon hibátlan állapotban volt az eladásnál, tehát a hiba azért keletkezett, mert mi tettünk kárt a termékben. De ezután az 1 éven túl se reménytelen a helyzetünk, mert a szavatosság két évig tart, azonban ilyenkor már fél év után nekünk a vásárlónak kell bizonyítani, hogy a telefon elromlott.

Azzal is jó tisztában lenni, hogy 4 féle szavatossági joggal élhetünk meghibásodás esetén: a cserélés, a javítás, az ár leszállítása és az elállás. Elállásnál az értékesítőnek vissza kell adnia a készülék vételárát, de ezt csak abban az esetben kérhetjük, ha az eladó sem a cserét és még a javítást sem vállalta. Aki használtan vesz mobiltelefont, annak is jár minimum 1 év szavatosság. Azaz a kereskedő nem mondhatja azt, hogy ha már megvettük a telefont, minden hiba a vevő problémája.

Ha probléma van egy használtan vásárolt mobiltelefonnal, csere nem igazán kérhető, így marad a javítás. Ha a kereskedő ezt nem hajlandó megcsinálni, akkor itt is életbe lép a vételár egy részének vagy teljes ár visszafizetése. A korábbi megoldásokon túl csak a pereskedés és a békéltető testület marad.

Amennyiben szeretne kedvező áron garanciálisan legális mobiltelefont vásárolni, akár kamatmentes részletre, kiemelt árakon, akkor tekintse meg a lehetőségeit honlapunkon, A magánszemélyek mobilflotta lehetőségeihez tartozó készülék vásárlási lehetőségek is kiemelkedőek, de általában a céges mobilflotta készülék ajánlatai még kedvezőbbek.

Kapcsolat

  • Ez a mező az érvényesítéshez van és üresen kell hagyni.