A mobilfizetés fogalma ugyan nem ismeretlen az okostelefonnal rendelkezők körében, de a használata napjainkban még elenyésző.

Mobilfizetés

Mobilfizetés Magyarországon 2015-ben (forrás: gkidigital.hu)

A hazai bankok és mobilszolgáltatók könnyen elveszíthetik a harcot a Google, az Apple és a Samsung mobilfizetés alapú megoldásaival szemben, amennyiben nem vetnek be egy-két ütős ajánlatot, illetve kampányt, a mobiltárca, illetve mobilfizetés népszerűsítése érdekében.

Az első, okostelefonokra fejlesztett mobilfizetés és mobilvásárlás alapú lehetőségek Magyarországon alig pár éve érhetőek el, ennek ellenére a magyar lakosság továbbra sem használja a mobilfizetést. Az újdonságok iránt fogékonyabbnak számító online vásárlói közegnek is csak körülbelül 8 százaléka próbálta ki a mobilszolgáltatók, vagy a bankok mobilfizetéssel kapcsolatos alkalmazásait. A FinTech Group és a GKI Digital 2015 decemberi kutatásából amit 2000 online vásárló körében végeztek, még az is kiderül, hogy a kipróbálók több mint 70%-a nem használta egynél többször a hazai mobilfizetés alapú megoldásokat.

Ugyan ismerjük a mobilfizetést, nem igazán használjuk

mobil fizetési alkalmazás használataMagyarországon 2014 óta 10 magyar mobilfizetési alkalmazás érhető el. A legtöbbet letöltött alkalmazásokat, mint az iCsekk és Simple is csak 1-200 ezer felhasználó töltötte le Android és iOS platformokra, ami csupán alig 4 százalékát teszi ki az okostelefon felhasználóknak. A Google Play statisztikái szerint a legmagasabb értékelést az AxaMobilosOKÉ, a Buxa és a Barion mobilfizetés alapú alkalmazásai kapták. Az OTP Bank által kiadott OTPay, valamint a Magyar Telekom Mobiltárca alkalmazása a legismertebb mobilfizetési megoldás az online vásárlók körében. Annak is köszönhető ez a magas ismertség, hogy ezek a társaságok hatékonyabban tudnak ismeretséget építeni, mivel ők rendelkeznek Magyarországon a legnagyobb marketing költéssel és ügyfélbázissal. A mobilfizetés alapú alkalmazások közül az OTPay, az iCsekk és a MobilTárca vezet az alkalmazást kipróbálók számát tekintve, viszont a kipróbálóknak csak alig 30%-a nyilatkozott úgy, hogy a későbbiekben is használni fogja az alkalmazást mobilfizetés céljából.

A nagyok akár le is nyomhatják a hazai alkalmazásokat

Az Apple, a Google, vagy a Samsung mobilfizetési alkalmazásai magyarországi megjelenésével könnyen veszélybe kerületnek a hazai mobilfizetési alkalmazások. Az online vásárlók leginkább ezektől a társaságoktól várják a mobilfizetési megoldást, mint a hazai bankoktól, vagy mobilszolgáltatóktól – derül ki a FinTech Group-GKI Digital közös kutatásából.

A FinTech Group-GKI Digital közös elemzéséből az is kiderül, hogy a magyarmobilfizetési piac felpörgése az Apple, a Google és a Samsung mobilfizetési alkalmazásainak megjelenésétől, továbbá a közösségi piacterekbe, mint például az Uber-be integrált fizetési lehetőségektől várható.

És végül, de nem utolsó sorban néhány szó a mobilvásárlásról!

mobilpaypassA legtöbbet letöltött mobilvásárlási alkalmazás a Tesco Bevásárlás app, amelyet eddig körülbelül 1-2 százezren töltöttek le. Hasonló letöltési számokat értek el a legsikeresebb hazai webshopok mobilvásárlási alkalmazásai is, mint például a Media Markt és az eMAG alkalmazása, amelyeket Magyarországon kb. 50-100 ezer okostelefon felhasználó töltött le. A használt árucikkek magánszemélyek közötti kereskedelmét támogató app-ok, mint például a Vatera, vagy a Jófogás, (amit már több, mint 500 ezren töltöttek le Magyarországon), messze meghaladják a hazai kereskedők mobilvásárlási alkalmazásainak letöltési számát, de ezek nyilván nem alkalmasak mobilfizetésre – nem is ez a céljuk.

Összegezve a hazai mobilvásárlás, mobilfizetés lehetőségeit, a felhasználók az ilyen típusú alkalmazásokat egyelőre a szolgáltatói kötöttség (például telekommunikációs cég vagy bank), vagy a márka megítélése (például Media Markt, Tesco) miatt választják. Az olyan tudatos felhasználó, aki az igénybe vehető szolgáltatások köre alapján választ megfelelő appot, jelenleg még kevés van.

Ha többet szeretne megtudni a mobilfizetés lehetőségeiről, kérjen visszahívást a lenti űrlap kitöltésével.

Kapcsolat

  • Ez a mező az érvényesítéshez van és üresen kell hagyni.